Östers IF är tillbaka i allsvenskan efter elva säsonger. Det blev klart efter vinst mot Degerfors som säkrade direktuppflyttning. – Det blir fest hela natten och hela veckan, säger David Seger till SVT Sport. Östers IF hade ett enkelt utgångsläge inför matchen. Oavgjort eller vinst mot Degerfors skulle räcka för att säkra allsvenskt spel. Men det såg tidigt mörkt ut för Öster då Degerfors tog ledningen redan efter fem minuter. Öster vände dock och ledde med 2–1 tidigt i den andra halvleken. David Seger var överlycklig efter matchen. – Det är helt jävla underbart, fy fan vad skönt. Vi krigade hela säsongen och att vinna sista matchen och få göra det på egen hand. Det är magiskt. Östersupportrarna firade avancemanget med spelarna efter slutsignalen. Östers IF:s tränare var också mycket nöjd med lagets insats. Öster hade väntat elva säsonger på att få komma tillbaka till allsvenskan. Nu är de tillbaka och redo för nya utmaningar. Östers IF:s spelare och ledare ser fram emot att få möta de bästa lagen i Sverige.